Celebrity-tokens: “Revolutie in interactie tussen beroemdheden en fans”

Niet alleen voor het bedrijfsleven en de overheid kan blockchain-technologie gigantische voordelen bieden, maar ook voor celebrities zijn er grote kansen. Niet voor niets hebben de beroemde bokser Manny Pacquiao en voormalig topvoetballer Michael Owen zich aangesloten bij GCOX, ‘s werelds eerste celebrity-tokens-exchange.

“Ik geloof dat de blockchain-technologie de toekomst heeft,” aldus Owen, die inmiddels zijn eigen celebrity-token (de OWN-token) heeft bij GCOX. “Blockchain heeft een oneindig potentieel dat we verder moeten onderzoeken. We kunnen nu gebruikmaken van de kracht van blockchain om een
duurzame token-economie te creëren om onze fans te bereiken.”

Op de grote internationale fintech-beurs Money 20/20 die afgelopen week in de Amsterdamse RAI plaatsvond, presenteerde het in Singapore gevestigde GCOX haar plannen. Het bedrijf maakte onder meer bekend een samenwerkingsverband te zijn aangegaan met Pundi X dat multi-cryptocurrency point-of-sale solutions aanbiedt.

Elke celebrity zijn eigen crypto-token

Bij GCOX kunnen beroemdheden hun eigen unieke crypto-token creëren, verzamelen en verhandelen. Fans kopen de tokens met de apparaatjes van Pundi X en schaffen er allerlei merchandise, exclusieve content en interactie met hun favo-ster mee aan via vier social media-platforms, te weten Celeb-Listing, CelebConnect, Celebreneur en Celeb-Charity.

“GCOX is van plan de acceptatie van blockchain-technologie en crypto-tokens te verhogen door de betrokkenheid van beroemdheden. Met nieuwe platforms voor sociale interactie, gebouwd op GCOX’s eigen Acclaim blockchain, hebben beleggers en fans een
ongeëvenaarde toegang tot hun favoriete sterren. Beroemdheden hebben ook de
mogelijkheid om hun fans meer te betrekken, waardoor ze hun bereik en hun
populariteit vergroten,” vertelt Dr. Jeffrey Lin, Chief Executive Officer van GCOX enthousiast.

“Celebrities kunnen ook verschillende kanten van zichzelf laten zien. Sommigen zijn bijvoorbeeld behalve zanger ook nog hobbykok. Ze kunnen dan recepten tonen aan hun fans, die daar dan weer op reageren. Maar er is van alles mogelijk. Michael Owen verkoopt bijvoorbeeld workshops en cursussen via GCOX,” vervolgt Lin tegen Cryptokrant.

Merchandise wordt goedkoper

Voordeel is dat de shirts, voetballen en concertkaarten veel goedkoper worden, omdat er geen tussenpersonen meer nodig zijn. Daar komt Pundi X in het spel. Dit bedrijf verkoopt apparaatjes die in winkels, stadions of concerthallen kunnen worden geïnstalleerd. Fans kunnen er de tokens van hun favoriete ster aanschaffen en er bijvoorbeeld een ticket of t-shirt van kopen.


Voorbeeld van het Pundi XPOS-apparaat

Maar er is meer. De tokens geven ook de populariteit weer van een ster. “Hoe meer tokens er zijn verkocht, hoe populairder een celebrity is,” aldus Lin. “Zo wordt het een graadmeter voor populariteit.”

Verder biedt het platform een mooie manier om contact te onderhouden met fans. Er is de mogelijkheid tot live streamen, beroemdheden kunnen berichten achterlaten aan hun fans, workshops geven of handtekeningen uitdelen. “Door het gebruik van blockchain is alles zeker weten authentiek,” meent Lin. “Het contact tussen fan en wereldster wordt zo veel directer en transparanter.”

Celebrity-tokens zorgen voor transparantie

Derde aspect van GCOX is de optie voor celebrities om steun te vragen voor goede doelen waar ze ambassadeur van zijn. Fans doneren geld of een bepaald percentage van een ticket gaat naar een goed doel zonder dat er veel aan de strijkstok blijft hangen. “Elke euro die je aan een goed doel geeft, komt zo ook echt op de juiste plaats terecht. Celebrities kunnen zo laten zien wat ze doen. Het is veel transparanter waar al het geld blijft,” legt Jeffrey Lin uit.

Het mooie van GCOX is dat het één platform biedt waarop fans en sterren contact met elkaar hebben, tickets kunnen kopen en goede doelen kunnen steunen. Normaal zou je daarvoor naar winkels, social media en allerhande websites moeten. Dat hoeft nu niet meer. En waar sommige blockchain-start-ups nog wel eens moeite hebben met de juridische aspecten van hun onderneming, heeft GCOX alles vanaf het begin wettelijk goed geregeld. “We voldoen aan alle wet- en regelgeving die nodig is. Dat vinden we ook erg belangrijk,” benadrukt Lin.

“GCOX is niet de zoveelste ICO”

GCOX is geen vaag ICO-project met enkel een fancy website, dikke white paper en gelikte Powerpoint-presentatie. Sterker nog, Jeffrey Lin benadrukt dat van een echte ICO geen sprake is. “Het traden is secundair. Het gaat om het platform. We willen het geen ICO noemen, omdat er al een echt, bestaand product is.” Zijn bedrijf werkt met een team van ervaren en succesvolle professionals uit de tech-wereld, de financiële sector en de entertainment-branche. Niet voor niets verbinden Owen en Pacquiao hun naam aan het bedrijf. Bovendien zijn er gesprekken met nog een aantal bekende sterren, die geïnteresseerd zijn in hun eigen celebrity-token. Ook complete voetbalteams hebben interesse om hun merchandise voortaan via GCOX te doen.

Pundi X is eveneens geen groentje in de techwereld. Het bouwt voort op het succes van Pundi-Pundi, een van de populairste QR-code cashvrije betaal-apps van Indonesië met meer dan 100.000 geregistreerde gebruikers en 600 aangesloten handelspartners. “De verwachting is dat de adoptie van cryptocurrencies de komende jaren exponentieel toeneemt onder millennials. Celebrity-tokens zoals die van GCOX worden dan zeker populairder,” aldus CEO van Pundi X, Zac Cheah.

GCOX is al begonnen met de verkoop van eigen token Acclaim (ACM). Dit kwartaal nog komt er een formele aankondiging voor de tokenverkoop en voor het eind van het jaar moet het hele platform live zijn.


CEO van GCOX, Jeffrey Lin en Business Development Manager van Pundi X, Gerhard Drobits

 

 

Laat ons weten wat je vindt!