Facebook speelt je telefoonnummer door aan adverteerders

Er zijn veel grote tech-bedrijven die lak hebben aan de privacy van gebruikers, maar er zijn er weinig die het zo bont maken als Facebook. Laatste brutale stukje privacyschending? Facebook gebruikt je telefoonnummer, dat notabene bedoeld is als extra beveiliging, voor advertentiedoeleinden.

Gebruikers kunnen hun account extra goed beveiligen met een tweestapsverificatie. Die houdt concreet in dat er wanneer iemand inlogt vanaf een ander apparaat dan gebruikelijk een sms met een code wordt gestuurd naar je mobiele telefoon. Alleen die code in combinatie met je gebruikersnaam en wachtwoord geeft je toegang tot je account.

Maar wie denkt zijn privacy zo extra te bewaken, komt bedrogen uit. Het opgegeven telefoonnummer wordt door Facebook rechtstreeks doorgespeeld aan adverteerders. Onderzoekers van onder meer Princeton kwamen erachter dat adverteerders je binnen enkele weken nadat je je telefoonnummer hebt opgegeven al reclames kunnen sturen.

Eerder dit jaar werd ook al bekend dat de telefoonnummers door Facebook worden gebruikt om status-updates te versturen. Er is een uitweg: als je toch de dubbele verificatie wil, kun je ervoor kiezen om een app in te stellen waarop je de code ontvangt.

Blockchain-alternatief voor Facebook

Andere optie is natuurlijk dat je van Facebook af gaat en voor sociale media kiest die werken via de blockchain. Steemit is de bekendste, maar dit is eerder een soort Reddit dan een soort Facebook. Wie een alternatief zoekt voor Zuckerberg en zijn dataverslaving kan kiezen voor Foresting. Indorse is dan weer een blockchain-alternatief voor LinkedIn. MeWe kun je gebruiken in plaats van WhatsApp.

Het probleem is natuurlijk dat social media enkel slagen als de groep gebruikers groot genoeg is. Je hebt er weinig aan om in je eentje op Foresting te zitten of enkel met één andere vriend actief te zijn op Indorse. Maar hoe verder Zuckerberg en co. gaan met hun privacyschending hoe aantrekkelijker het wordt om elders te gaan kijken. Hopelijk verschijnen deze stukjes dan binnen afzienbare tijd niet meer op Facebook, maar op wat voor mooi blockchain-alternatief dan ook.

Laat ons weten wat je vindt!