Maritieme transportsector experimenteert massaal met blockchain

De haven van Antwerpen, na Rotterdam de grootste haven van Europa, heeft bekend gemaakt een blockchain-pilotproject uit te gaan voeren gefocust op logistieke automatisering.

Het doel is blockchain-technologie in te zetten om de logistieke handelingen van de containeroverslag te automatiseren en te stroomlijnen. De pilot wordt opgezet in samenwerking met de blockchain-start-up T-Mining.

Het idee is dat de interactie tussen havenpartijen zo sneller en efficiënter plaats kan vinden. Daarnaast is de veiligheid een prioriteit. Afgelopen week heeft petya-ransomware de logistiek van grote bedrijven als containergigant Maersk dagenlang platgelegd. Dat werd een enorme financiële strop. Blockchain-technologie heeft de potentie om het gevaar van hacken sterk te reduceren.

Er zijn doorgaans meer dan 30 partijen betrokken bij het verplaatsen van containers van A naar B, zoals vrachtvaarders, terminals, uitslepers, haulers, chauffeurs, afladers, verladers, verzenders et cetera. Dit proces resulteert in honderden interacties tussen deze partijen via e-mail, telefoon en fax. Het papierwerk maakt tot wel 50 procent uit van de kosten van containertransport.

De haven van Rotterdam test al langer blockchain-technologie voor logistieke doeleinden. Maersk heeft eerder dit jaar zijn eerste live blockchain-trials afgerond, opgezet om het wereldwijd verschepen van miljarden dollars aan goederen te versimpelen en efficiënter te maken. Dit maakt duidelijk dat niet alleen de havens, maar zeker ook de verschepers, staan te springen om blockchain-technologie te integreren in het proces.

Laat ons weten wat je vindt!